De 5 tips voor een successvolle online onboarding

28 juli, 2020 - Judy Rotering,

Ondanks de gekke start, alleen thuis achter hun laptop, ervaren Sigur Gouwens, Ron Jurgasch, Jarno Herbers, Denzel Mesman, Willem Verriet, Bram Gabriëlse en Joep Rouwhorst allemaal een succesvolle onboarding bij onze opdrachtgevers.

Samen hebben zij een lijst van 5 gouden tips samengesteld voor iedereen die in de komende maanden start met een nieuwe baan.

1. Stel jezelf op een leuke manier voor

Willem – Een leuke manier om jezelf te introduceren bij je nieuwe collega’s is door middel van een presentatie. Het is niet alleen fijn voor jou , maar ook voor je collega’s. Zo hebben zij meteen een beeld van wie er aan de andere kant van de lijn hangt. Dat maakt het contact met je collega’s een stuk persoonlijker.

Bram – Maak een one pager van jezelf en presenteer deze in een online teammeeting.

2. Plan telefonische kennismakingsgesprekken in

Joep - Uiteraard is het even wennen om te starten in deze periode, maar wat ik denk dat zeker goed werkt is om zo snel mogelijk iedereen op je afdeling te bellen voor een kennismakingsgesprek. Later is het dan veel makkelijker om je vragen te stellen.

Ron – Leg zoveel mogelijk contact met je teamgenoten en vooral met degene die je inwerkt. Stel vragen, het liefst iedere dag en niet alleen via de chat of mail, maar (video)bel mensen persoonlijk op.

Jarno – Wees als nieuw teamlid niet te afwachtend. Benader je mentor of andere collega’s via de online communicatiekanalen. Je hebt hier later alleen maar profijt van.

3. Stel (veel) vragen

Sigur – Houd altijd pen en papier bij de hand en schrijf al je vragen met de bijbehorende antwoorden op. Als je iets niet begrijpt, sta er bij stil. Zo kun je het beste de werking van jouw werkplek leren te begrijpen.

Denzel – Een ‘normale’ inwerkperiode kost ook tijd, dat is nu niet anders. Wees leergierig, vraag om hulp en vraag of collega’s hun scherm willen delen zodat je kunt meekijken.

Joep – Stel over alles vragen! Over werk en projecten, over wat anderen lastig vonden toen ze begonnen en vraag zeker ook naar leuke informatie. Je bent niet fysiek op de werkvloer, dus je mist 'verborgen' informatie. Door veel dingen te vragen, ook al lijkt deze soms irrelevant, is dit deels op te vangen.

Willem - Wees proactief. Als er in een drukke week weinig tijd is voor het inwerken, vraag dan bijvoorbeeld of een collega zijn of haar scherm deelt en beschrijft wat hij of zij doet.

4. Maak tijd voor sociale momenten

Ron – Plan sociale momenten online in (of neem deel als ze al gepland staan), bijvoorbeeld een borrel of lunch. Zo praat je niet alleen over werk maar ook over privé en over koetjes en kalfjes. Zo leer je elkaar beter kennen.

Jarno – Neem zo veel mogelijk deel aan virtuele borrels of andere activiteiten die binnen jouw afdeling georganiseerd worden. Zo leer je jouw collega’s ook op persoonlijk vlak beter kennen.

5. Voor de werkgevers: zorg voor de juiste informatie

Jarno – Zorg dat alle benodigde rechten en applicaties geregeld zijn. Zo kan de nieuwe medewerker zo snel mogelijk aan de slag. Willem – Het is lastig om de organisatiestructuur te zien vanuit huis; maak de Young Professional bekend met alle afdelingen en werkzaamheden waar zij mee te maken hebben.

Sigur – Zorg er als manager voor dat de informatie en documenten die bij de functie horen op tijd worden aangeleverd. Op deze manier krijgt de young professional een goed overzicht van wat hij/zij moet weten.