De 4 verschillende generaties op de werkvloer

Van babyboomer tot Gen Z: voor het eerst in de geschiedenis lopen er vier generaties over de werkvloer. Met allemaal hun eigen opvattingen en voorkeuren. Dat kan soms botsen. Zo vinden sommige ouderen de jongeren overgevoelig en pikken starters niet zomaar alles meer. Om dit te begrijpen gaan we terug naar de basis: Wie zijn deze generaties? Hoe bewegen zij zich op de werkvloer? En waar lopen zij tegenaan?

Marlou Kramer
Marlou Kramer

Verschillende generaties, verschillende perspectieven

Iedere generatie heeft zijn eigen communicatievoorkeuren, managementstijlen, werkmentaliteit, kantoorindelingen en loopbaanvoorkeuren. Voorkeuren die soms compleet afwijken van wat nu de standaard is. Een standaard die al tientallen jaren geleden door de generatie babyboomers is gecreëerd en nu nog steeds als het ‘normaal’ geldt! En dat terwijl deze generatie langzaam uit het werkveld verdwijnt en de plaats heeft vrijgemaakt voor haar opvolgers: Gen X, Millennials en Gen Z.*

Om een werkomgeving te creëren waarin elke generatie zich thuis voelt, is het belangrijk om eerst te begrijpen wat deze generaties kenmerkt en hoe dat tot uiting komt op de werkvloer.

*Linsay Polak – ‘The Remix – How to Lead and Succeed in the Multigenerational Workplace’

Jongen en meisje lachen achter laptop

Gen X

Kenmerken

Nuchterheid, zelfstandigheid, relativisme en individualisme.

Achtergrond

De babyboomers worden opgevolgd door generatie X. Zij worden ook wel ‘de verloren generatie’ of ‘generatie nix’ genoemd en zijn geboren tussen 1965 en 1980. Dit is de eerste generatie die echt vrij werd gelaten in geloof en tradities door hun ouders.

Deze generatie groeide op in een tijd dat het economisch minder goed ging. Vooral vergeleken met hun voorgangers. Ze kregen te maken met hoge jeugdwerkeloosheid na economisch verval en afgestudeerden konden destijds niet direct een baan vinden. Door deze crisis, maar ook door de koude oorlog, zijn ze veel sceptischer dan andere generaties.

Op de werkvloer

Werknemers uit generatie X hebben vaak een zelfredzame no-nonsense mentaliteit en een hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Ze werken probleemoplossend en met groot doorzettingsvermogen. Het is de generatie die efficiënter begon te werken en ook meer naar balans zocht tussen werk en privé. Zo introduceerde ze bijvoorbeeld de kortere meetings en werkte minder extreem lange dagen dan hun ouders deden. Gen X is heel loyaal aan hun werkgever.

Ondanks dat deze generatie opgroeide in een wereld zonder internet en pas op latere leeftijd digitale vaardigheden ontwikkelde, zijn zij toch in staat gebleken om het digitale werken volledig te omarmen en te beheersen. Inmiddels slacken, trelloën en driven ze er lustig op los. Toch blijft de e-mail hun favoriete digitale communicatiemiddel.

Millennials (Generatie Y)

Kenmerken

Individualisme, optimistisch, flexibiliteit en continu leren.

Achtergrond

Ze zijn geboren tussen 1980 en 1997 en inmiddels de grootste groep op de huidige arbeidsmarkt. Millennials zagen de geboorte en evolutie van social media, smartphones, en breedband internet. Ze zijn volledig gewend aan de digitale wereld en dat informatie altijd overal beschikbaar is geweest. Maar deze hoeveelheid informatie leidt ook tot overprikkeling en keuzestress. Persoonlijk geluk en zelfontplooiing zijn belangrijke factoren voor hen. Ook is dit de generatie die voor het eerst open over mentale gezondheid praatte.

Ook deze generatie heeft crisissen gekend. De meeste millennials zijn afgestudeerd tijdens of vlak na de financiële crisis van 2008. Destijds was voor hen niet makkelijk om een baan te vinden op hun opleidingsniveau en paste bij hun studierichting.

Op de werkvloer

Millennials vinden het belangrijk om echt succesvol te zijn in hun werk en maken overuren indien dit nodig is om dit te bereiken. Ze staan niet perse bekend om hun loyaliteit. Ze zijn nieuwsgierig en altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Is er ergens anders meer uitdaging te vinden? Dan zijn ze sneller geneigd van baan te switchen! Maar als hun baan wél uitdaagt en aansluit bij hun passies, zijn het juist erg betrokken werknemers.

Waar eerdere generaties het liefst face-to-face en als het moet per telefoongesprek communiceren, vinden millennials online communicatie het beste: chat, e-mail en social media. Met de nieuwe generaties zal hiërarchie steeds meer verdwijnen: ze geven de voorkeur aan een platte organisatiestructuur met korte lijnen.

Gen Z

Kenmerken

Digitaal, oprecht, stabiliteit en open-minded.

Achtergrond

Gen Z is geboren tussen 1997 en 2012. Deze generatie kwam een paar jaar geleden als nieuwkomer op de arbeidsmarkt. Het is de eerste generatie die écht volledig online opgroeide. Ze hingen geen posters boven hun bed, maar zochten hun idolen op op social media.

Dankzij de online wereld leken de mogelijkheden oneindig, maar in hun jeugd zagen ze ook de wereld in duigen vallen: van klimaatcrisis tot terreurdreigingen en de nasleep van een crisis. Hierdoor is stabiliteit voor hen belangrijk.

Op de werkvloer

Millennials startte het gesprek over mentale gezondheid, Gen Z neemt dit stokje van hen hierin over, en gaat verder. Er wordt open gesproken over de waarde van mentale gezondheid en komen hierdoor veel sneller voor zichzelf op.

Waar millennials zoeken naar perfectie in het leven, en dit online weerspiegelen, is Gen Z een stuk echter en waarderen zij imperfectie. Voor Gen Z is inclusiviteit vanzelfsprekend en diversiteit een absolute meerwaarde. Voor Gen Z moeten bedrijven niet alleen bezig zijn met hun eigen financiële belang, maar ook iets terug doen voor de wereld.

Door hun hang naar stabiliteit nemen ze minder financiële risico’s dan hun voorgangers en gaan ze eerder voor baanzekerheid. Tegelijkertijd, als je een Gen Z’er niet inspireert of uitdaagt, daalt hun motivatie snel. En als ze vinden dat ze niet goed behandeld worden? Dan doen ze niet moeilijk over stoppen. Voor deze generatie is begeleiding vanuit een talentmanager van echte meerwaarde.

Gen Z was nog vrij jong toen de coronapandemie uitbrak. Lessen volgen vanuit huis was een paar jaar lang de norm en hebben daardoor geen moeite met thuis en remote werken. Een Gen Z’er wil graag de vrijheid krijgen om zijn of haar werk zelf in te richten en verwacht te worden beoordeeld op waarde in plaats van aanwezigheid.

Ze waarderen een informele en directe manier van communiceren en waarderen echtheid: een organisatie moet voor hen dus transparant zijn. Dit is ook terug te zien in de communicatiemiddelen: ze geven de voorkeur aan snelle, frequente communicatie en gebruiken veel platforms naast elkaar zoals Snapchat, Instagram en TikTok. Op werk vertaalt zich dit naar communiceren via Teams of Slack en minder via face-to-face communicatie.

De perfecte mix

Ondanks deze verschillende achtergronden en waarden, geeft 86% van de respondenten van een onderzoek van Randstad aan dat ze de voorkeur geven aan werken in een team met meerdere generaties. Lees in ons volgende artikel: Hoe je als leidinggevende omgaat met deze diversiteit op de werkvloer.

jongen en man achter computer

Ben jij op zoek naar Gen Z talent?

Onze talentmanagers gaan dagelijks in gesprek met young professionals, waaronder velen uit Gen Z, om inzicht te krijgen in hun uitdagingen, ambities en leermogelijkheden. Daarnaast hebben we regelmatig contact met hun leidinggevenden om te adviseren over het effectief integreren van Gen Z talent in hun teams. We lichten graag toe hoe we dit aanpakken.

Plan een gesprek in