Voormalig bankier Jeroen van der Sluis klaar voor nieuwe uitdaging (deel 1)

14 April 2021 - Inge Brouwer

Laat een kind een bankier of een zakenman tekenen en de kans is groot dat je een tekening van iemand in een deftig pak krijgt. Voormalig bankier en nieuwe directeur van Solid Professionals Consulting, Jeroen van der Sluis, heeft naast zijn maatpakken ook een flinke voorraad sportieve pakken in de kast hangen. Zijn motto: ‘I help you dare to drop in’, nodigt uit om verder kennis te maken.

 

Drop in?

Ben je weleens langs een skatepark gelopen? Je staat op het platform van een hoge schans. Op een skateboard. De staart van je board rust op het platform. Je verplaatst je gewicht naar voren en suist naar beneden. Het overgaan van dat vlakke platform naar die steile overgang wordt in het skaten en snowboarden een ‘drop-in’ genoemd. Het vergt behoorlijk wat aanmoediging, oefening en lef om je over te geven, maar daarna volgt een krachtig en euforisch gevoel. Precies hierbij wil ik andere mensen helpen. Dat wat ik bij het snowboarden en skaten leerde, pas ik zowel in mijn werk als privé toe.

 

Wie gaf jou die ‘drop in’ motivatie?

Dat begon eigenlijk al heel vroeg. Aan het eind van mijn basisschoolperiode kreeg ik, als enige van mijn vrienden, het advies of naar de mavo te gaan. Ik wilde naar het havo of vwo. Vanaf dat moment heb ik mezelf beloofd me niet meer van de wijs te laten brengen en mijn eigen pad te volgen. Uiteindelijk heb ik mijn bachelor cum laude afgerond. Of je nou theoretisch of praktisch ingesteld bent, je kunt alle doelen behalen. Iedereen heeft zijn eigen weg om bij dat doel te komen.

In die zin heb ik in eerste instantie dus met name mezelf uitgedaagd. In mijn periode bij ING kwam ik in contact met een aantal mensen die mij hierop coachten. Ik leerde steeds meer over mezelf en kon dat toepassen in mijn rol. ‘I help you dare to drop in’ staat voor: Mensen centraal zetten, gaan voor uitdagingen en elkaar helpen.

Jeroen van der Sluis snowboard

 

Hoe help jij anderen ‘dare to drop in’?

Waar ik energie van krijg, is mensen overtuigen dat ze al het gereedschap in huis hebben om zelf ‘in te droppen’. Mensen de vaardigheden te laten verzamelen en te leren dat ze op zichzelf mogen vertrouwen. Al lijkt een uitdaging nog zo groot, het betekent dat je in je eigen hoofd uiteindelijk de knop om moet zetten en je hebt te vertrouwen op jezelf en op hetgeen waar je naartoe getraind hebt.

Ik laat de mensen om mij heen vrij en stimuleer ze om uitdagingen aan te gaan. Dit geldt zowel in mijn werk als in privé.
Een aantal jaar geleden kochten mijn vrouw en ik samen een oude vervallen boerderij. Inmiddels is die boerderij helemaal opgeknapt en is het de plek geworden die we ons ‘thuis’ noemen. Dat opknappen was leuk, maar vergde ook veel van ons als gezin. Ik hoop dat ik hiermee ook mijn kinderen al mee heb kunnen geven dat je met toewijding, wilskracht en doorzettingsvermogen heel ver kunt komen.

 

Je was een van de eerste klanten van Solid Professionals. Waarom werd je klant?

In mijn rol bij ING kreeg ik de opdracht om een nieuw financial accounting & reporting team op te bouwen. Een team dat opgewassen zou zijn tegen de uitdagingen die horen bij het opzetten van een servicecenter.
Ik had iemand nodig die met me mee kon denken en precies begreep welke kennis, kunde en vaardigheden er nodig waren. Diezelfde partner moest ook begrijpen dat die kennis geborgd moest worden in de organisatie. Aan tijdelijke snelle oplossingen had ik niks. 15 jaar geleden waren er bijna geen partijen die openstonden voor een dergelijke samenwerking. Het was tijdelijke inhuur of werving & selectie. Ik kreeg vaak te horen: ‘wij kunnen geen opleidingscentrum zijn voor onze klanten’.

Ik sprak in die tijd met Marcel van Wersch. Marcel was op dat moment net, samen met Wim Meijer, gestart met Solid Professionals. We legden samen de basis voor een nieuw businessmodel dat zowel voor de klant als voor Solid Professionals rendabel was. Ik, destijds als klant, kon twee jaar met iemand werken en beslissen of we na die periode met elkaar verder wilden gaan. Ik hoefde me geen zorgen te maken over het wervingsproces, of iemand wel voldoende kennis had en hoe iemand zich op persoonlijk vlak verder kon ontwikkelen. Alles werd geregeld en ik kon erop vertrouwen dat het ook goed geregeld werd.

 

Wat maakte dat je klant bleef?

Ik kwam erachter dat het vinden van de juiste mensen niet zomaar een vacature uitzetten was. Er komt een vaardigheid, vakmanschap en specialistische kennis bij kijken. Uiteraard was een deel van die kennis beschikbaar binnen de bank, maar de specialistische kennis en focus die externe bureaus hebben, is vele malen sterker.

Wederzijds vertrouwen, was een van de belangrijkste waarden en beweegredenen waarom Marcel en Wim even daarvoor Solid Professionals opgericht hadden. We hadden aan een paar woorden genoeg. Op een gegeven moment kon ik zelfs bellen en hoefde ik alleen nog te zeggen: ‘ik zoek iemand met de communicatievaardigheden van Jantje en de kennis van Pietje.’ Veel van de mensen die ik destijds heb aangenomen, zijn inmiddels doorgegroeid en nu zelf in de positie om teams in te richten. Ik hoop dat ik die mensen geïnspireerd heb en dat elkaar helpen en gaan voor kwaliteit de basis vormt voor toekomstige samenwerkingen.

 

Jeroen van der Sluis begon zijn carrière als Business Process Management Consultant en deed in die rol veel verschillende opdrachten. Daarna werkte hij 15 jaar met veel enthousiasme als manager bij ING.
Sinds begin dit jaar is hij de nieuwe directeur van Solid Professionals Consulting. Zijn motto ‘I help you dare to drop in’ typeert hem als mens en is tekenend voor de invulling van zijn nieuwe rol.

 

Voormalig bankier Jeroen van der Sluis klaar voor nieuwe uitdaging

Jeroen van der Sluis

Directeur Consultancy

jeroenvandersluis@solidprofessionals.nl
M: 0650441649
T: 030-2400511

Deel deze blog op

Related Insights & Blogs

Voormalig bankier Jeroen van der Sluis klaar voor nieuwe uitdaging (deel 1)

Laat een kind een bankier of een zakenman tekenen en de kans is groot dat je een tekening van iemand in een deftig pak krijgt….

Solid Professionals is FD Gazellen 2020

Hoera! Solid Professionals is voor de zesde keer één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Daarmee ...

Solid Professionals neemt Hermes Partners over

Vanaf 1 september gaat onze zusterorganisatie Hermes | Partners, verder onder de vlag van Solid Professionals.

Solid Professionals is voor de derde keer een Best Workplace!

Solid Professionals mag zich voor de derde keer een Great Place to Work noemen! Geëindigd op de vijfde plek! Lees hier meer!

Drie jaar op rij in top 10 Best Workplaces!

Bij Solid Professionals vinden we goed werkgeverschap heel belangrijk. Daarom doen we alweer voor de derde keer mee aan het Great Place To Work onderzoek….

AI consultancy Solid Professionals overgenomen door Amsterdam Data Collective

Amsterdam Data Collective en Solid Professionals slaan handen ineen om data science ambities nog sneller te realiseren.

Solid Professionals Maliebaanloop een groot succes!

Dit jaar waren wij trotse hoofdsponsor van de Maliebaanloop in Utrecht.

Solid Professionals is FD Gazelle 2019

Solid Professionals is alweer voor de vijfde keer één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland.

Solid Professionals opent vestiging in Frankfurt

Per augustus hebben we een vestiging in Frankfurt. Lees hier waarom we het avontuur juist in die stad aan willen gaan!

#1 Team van Solid Professionals voorspelt aardbevingen in Kaggle Competition

Hoe gaat het nu met onze alumni? We spraken met Thijs Kruimer en Bas de Wit, die vijf jaar geleden ons young professional programma hebben...

In gesprek met: Accountmanager Jelte

Jelte werkt sinds 1,5 jaar als accountmanager bij Solid Professionals. In deze blog vertelt hij over zijn typische werkweek en zijn grootste uitdagingen.

We zijn Great Place To Work Certified 2019!

Solid Professionals heeft voor het tweede jaar op rij de Best Workplace certificering!

#Verwelkomen

Tim Marsman (Recruitment Consultant Solid Professionals) en Anouk de Vetter (Recruitment Consultant bij DNFS) zijn beide in januari 2019 begonnen binnen The Hup. Samen gingen zij…

In het nieuws – Nederlands Dagblad

Frans Tijssen (Nederlands Dagblad) schreef een column over onze deelname aan het programma BNR in Bedrijf - over cultuurbehoud bij groei van de organisatie.

In het nieuws – BNR In Bedrijf

BNR in Bedrijf was in januari 2019 te gast aan onze keukentafel. Partner Marcel van Wersch sprak over cultuurbehoud bij groei van de organisatie. #InBedrijf

Projectteam Great Place To Work van start!

Waarom Marco Koostra, Consultant Finance & Risk, besloot te "solliciteren" op de functie van crewmember Projectteam GPTW! #Topwerkgeverschap!