Voormalig bankier Jeroen van der Sluis klaar voor nieuwe uitdaging (deel 1)
-Laat een kind een bankier of een zakenman tekenen en de kans is groot dat je een tekening van iemand in een deftig pak krijgt. Voormalig bankier en nieuwe directeur van Solid Professionals Consulting, Jeroen van der Sluis, heeft naast zijn maatpakken ook een flinke voorraad sportieve pakken in de kast hangen. Zijn motto: ‘I help you dare to drop in’, nodigt uit om verder kennis te maken.
Drop in?
Ben je weleens langs een skatepark gelopen? Je staat op het platform van een hoge schans. Op een skateboard. De staart van je board rust op het platform. Je verplaatst je gewicht naar voren en suist naar beneden. Het overgaan van dat vlakke platform naar die steile overgang wordt in het skaten en snowboarden een ‘drop-in’ genoemd. Het vergt behoorlijk wat aanmoediging, oefening en lef om je over te geven, maar daarna volgt een krachtig en euforisch gevoel. Precies hierbij wil ik andere mensen helpen. Dat wat ik bij het snowboarden en skaten leerde, pas ik zowel in mijn werk als privé toe.
Wie gaf jou die ‘drop in’ motivatie?
Dat begon eigenlijk al heel vroeg. Aan het eind van mijn basisschoolperiode kreeg ik, als enige van mijn vrienden, het advies of naar de mavo te gaan. Ik wilde naar het havo of vwo. Vanaf dat moment heb ik mezelf beloofd me niet meer van de wijs te laten brengen en mijn eigen pad te volgen. Uiteindelijk heb ik mijn bachelor cum laude afgerond. Of je nou theoretisch of praktisch ingesteld bent, je kunt alle doelen behalen. Iedereen heeft zijn eigen weg om bij dat doel te komen.
In die zin heb ik in eerste instantie dus met name mezelf uitgedaagd. In mijn periode bij ING kwam ik in contact met een aantal mensen die mij hierop coachten. Ik leerde steeds meer over mezelf en kon dat toepassen in mijn rol. ‘I help you dare to drop in’ staat voor: Mensen centraal zetten, gaan voor uitdagingen en elkaar helpen.
Hoe help jij anderen ‘dare to drop in’?
Waar ik energie van krijg, is mensen overtuigen dat ze al het gereedschap in huis hebben om zelf ‘in te droppen’. Mensen de vaardigheden te laten verzamelen en te leren dat ze op zichzelf mogen vertrouwen. Al lijkt een uitdaging nog zo groot, het betekent dat je in je eigen hoofd uiteindelijk de knop om moet zetten en je hebt te vertrouwen op jezelf en op hetgeen waar je naartoe getraind hebt.
Ik laat de mensen om mij heen vrij en stimuleer ze om uitdagingen aan te gaan. Dit geldt zowel in mijn werk als in privé.
Een aantal jaar geleden kochten mijn vrouw en ik samen een oude vervallen boerderij. Inmiddels is die boerderij helemaal opgeknapt en is het de plek geworden die we ons ‘thuis’ noemen. Dat opknappen was leuk, maar vergde ook veel van ons als gezin. Ik hoop dat ik hiermee ook mijn kinderen al mee heb kunnen geven dat je met toewijding, wilskracht en doorzettingsvermogen heel ver kunt komen.
Je was een van de eerste klanten van Solid Professionals. Waarom werd je klant?
In mijn rol bij ING kreeg ik de opdracht om een nieuw financial accounting & reporting team op te bouwen. Een team dat opgewassen zou zijn tegen de uitdagingen die horen bij het opzetten van een servicecenter.
Ik had iemand nodig die met me mee kon denken en precies begreep welke kennis, kunde en vaardigheden er nodig waren. Diezelfde partner moest ook begrijpen dat die kennis geborgd moest worden in de organisatie. Aan tijdelijke snelle oplossingen had ik niks. 15 jaar geleden waren er bijna geen partijen die openstonden voor een dergelijke samenwerking. Het was tijdelijke inhuur of werving & selectie. Ik kreeg vaak te horen: ‘wij kunnen geen opleidingscentrum zijn voor onze klanten’.
Ik sprak in die tijd met Marcel van Wersch. Marcel was op dat moment net, samen met Wim Meijer, gestart met Solid Professionals. We legden samen de basis voor een nieuw businessmodel dat zowel voor de klant als voor Solid Professionals rendabel was. Ik, destijds als klant, kon twee jaar met iemand werken en beslissen of we na die periode met elkaar verder wilden gaan. Ik hoefde me geen zorgen te maken over het wervingsproces, of iemand wel voldoende kennis had en hoe iemand zich op persoonlijk vlak verder kon ontwikkelen. Alles werd geregeld en ik kon erop vertrouwen dat het ook goed geregeld werd.
Wat maakte dat je klant bleef?
Ik kwam erachter dat het vinden van de juiste mensen niet zomaar een vacature uitzetten was. Er komt een vaardigheid, vakmanschap en specialistische kennis bij kijken. Uiteraard was een deel van die kennis beschikbaar binnen de bank, maar de specialistische kennis en focus die externe bureaus hebben, is vele malen sterker.
Wederzijds vertrouwen, was een van de belangrijkste waarden en beweegredenen waarom Marcel en Wim even daarvoor Solid Professionals opgericht hadden. We hadden aan een paar woorden genoeg. Op een gegeven moment kon ik zelfs bellen en hoefde ik alleen nog te zeggen: ‘ik zoek iemand met de communicatievaardigheden van Jantje en de kennis van Pietje.’ Veel van de mensen die ik destijds heb aangenomen, zijn inmiddels doorgegroeid en nu zelf in de positie om teams in te richten. Ik hoop dat ik die mensen geïnspireerd heb en dat elkaar helpen en gaan voor kwaliteit de basis vormt voor toekomstige samenwerkingen.
Jeroen van der Sluis begon zijn carrière als Business Process Management Consultant en deed in die rol veel verschillende opdrachten. Daarna werkte hij 15 jaar met veel enthousiasme als manager bij ING.
Sinds begin dit jaar is hij de nieuwe directeur van Solid Professionals Consulting. Zijn motto ‘I help you dare to drop in’ typeert hem als mens en is tekenend voor de invulling van zijn nieuwe rol.

Deel deze blog op