Consument loopt weg van traditionele financiële dienstverlening

11-05-16 / Victor Amankwah

Banken hebben het zwaar in 2016. Ondanks alle inspanningen om de producten en diensten toegankelijker te maken, blijkt de consument ontrouw te zijn. Bankiers zijn gedwongen de handen uit de mouwen te steken. Hoe de consument terug te veroveren van de nieuwe flitsende Fintech applicaties die dezelfde producten aanbieden? Bankieren is weer echt ondernemen geworden.

Victor Amankwah, Oud collega-Consultant Finance & Risk Solid Professionals

De consument

De (financiële) consument van vandaag is in de kern nog altijd hetzelfde als die van alle tijden. De basis van vraag en aanbod zal namelijk nooit veranderen door technologie. Wat wel veranderd is en nog blijft veranderen, zijn de manieren waarop vraag en aanbod elkaar vinden. Klassieke financiële dienstverleners hebben te lang vastgehouden aan het klassieke aanbod, de klassieke vraag en de klassieke kanalen om met potentiële consumenten in verbinding te staan. De opkomst en populariteit van FinTech is dus niet verwonderlijk te noemen. Naast het gemak en transparantie die deze online platforms bieden, is het een geweldige statement richting de traditionele financiële dienstverleners. Banken snappen heel goed dat het bevechten van deze nieuwe concurrenten zinloos is. Er wordt juist steeds meer samengewerkt met FinTech bedrijven of intern individuen gekweekt die de bank op de kaart moeten zetten met de meest gebruiksvriendelijke apps.

De doorsnee consument over pakweg 10 jaar is er een met maar één voorwerp op zak: de smartphone! Het zal op den duur de portemonnee in z’n geheel vervangen. De meeste items die nu nog in een portemonnee te vinden zijn, zullen ten prooi vallen aan deze digitale revolutie. Zowel bankpassen als cash zullen verdwijnen om de simpele reden dat er een beter alternatief beschikbaar zal zijn op de smartphone. Zelfs nu lijkt de kans erg groot dat jongeren nooit meer een stap hoeven te zetten binnen een bank. De financiële dienstverlening lijkt hetzelfde lot tegemoet te gaan als de telecommunicatieindustrie, ook teweeggebracht door de opkomst van de smartphone. Gebruikers zouden nog kunnen terugdeinzen voor het gebrek aan de controle en verificatie diensten van banken en andere financiële spelers bij transacties.

Artikel-blog-Victor-Amankwah-Mei-2016-Consument-loopt-weg-van-traditionele-financiële-dienstverlening

Victor Amankwah - Consument loopt weg van traditionele financiele dienstverlening

Deel:

Terug naar kennis