Waarom onze E-housedag wél doorgaat

9 juli, 2020 - Laurina de Vries,

Begin juli organiseerde Solid Professionals wederom een e-housedag. Goede gemotiveerde kandidaten zijn er voldoende, maar het aantal beschikbare functie is op dit moment schaars. Laurina de Vries, recruiter, legt uit waarom er op dit moment toch veel tijd en moeite gestoken wordt in mensen die interesse hebben in ons Young Professional Programma.

Wat maakt dat Solid Professionals in deze een markt toch een e-housedag organiseert?

Allereerst blijft het voor ons belangrijk om kandidaten een beeld van onze organisatie te geven, zodat zij bewust voor Solid Professionals kiezen. We proberen de dingen net even anders te doen om het voor onszelf en de kandidaat leuk te houden. Momenteel spreken wij veel goede kandidaten, juist nu kunnen we extra goed kijken naar de juiste match tussen kandidaat en onze klanten. 

Wat zien jullie als Solid Professionals als jullie rol in deze veranderende markt?

Solid Professionals heeft als motto; 'Eerlijk is het leukst', daar begint het bij. Wij zijn eerlijk over wat kandidaten kunnen verwachten en over wat ze juist niet kunnen verwachten. Omdat de manier van solliciteren verandert, vinden we het belangrijk dat wij ze daarop voorbereiden. Hoe voer je een goed videogesprek? Hoe laat je jezelf zien?

Wat zijn uitdagingen en kansen? 

Een grote uitdaging is onzekerheid. Wat is de impact van corona nu en in de toekomst? Daarnaast zijn er minder vacatures en veel kandidaten. Verder blijven we 'werken op afstand'. Bij Solid Professionals kijken we graag naar mogelijkheden. We benaderen onze klanten proactief met goede kandidaten en doen kennismakingen met onze kandidaten op een andere manier (bijvoorbeeld wandelend).

Hoe gaan kandidaten hiermee om?

Ik vind het mooi om te zien dat onze kandidaten flexibel zijn en zich snel aanpassen naar 'het nieuwe normaal'. Gesprekken worden goed voorbereid en er worden veel vragen gesteld.

Hoe maken jullie kandidaten 'futureproof'?

Een goede voorbereiding is het halve werk. We vertellen ze wat ze kunnen verwachten en hoe ze daar het beste mee om kunnen gaan. Daarnaast dagen we kandidaten uit: hoe gaan zij het verschil maken? Op basis van welke criteria maken zij een keuze?

Wat zijn jouw tips voor opdrachtgevers?

  1. Zorg voor verbinding! Face to face is dit vanzelfsprekender. Praat over hobby's/ interesses en kijk verder dan CV
  2. Geef inzicht in de afdeling; hoe ziet deze eruit? Wat kan iemand verwachten?
  3. Geef de kandidaat de ruimte om vragen te stellen.