Offshoring: Wat komt er bij kijken?

1 april, 2020 - Marianne Reussing,

Marianne Reussing werkt bij de adviestak van Solid Professionals en houdt zich bezig met het optimaliseren van processen binnen de financiële dienstverlening. Op dit moment is zij bij een klant bezig met een offshoringsvraagstuk. Als onderdeel hiervan staat voor de komende periode het begeleiden van de procesveranderingen in het buitenland op de planning. Door alle ontwikkeling omtrent het Corona virus is het spannend of dit door kan gaan – maar ook in Nederland zijn er genoeg uitdagingen om mee bezig te blijven!

Wat houdt offshoring eigenlijk in? En wat zorgt ervoor dat het ene bedrijf hierin succesvoller is dan het andere?

Outsourcing en Offshoring: het verschil

Offshoring en outsourcing worden vaak door elkaar gebruikt. Het is echter niet hetzelfde, waar het bij outsourcing gaat om het uitbesteden van taken naar externe partijen gaat het bij offshoring om het verplaatsen van werkzaamheden naar een ander land. Outsourcing en offshoring worden vaak in verband gebracht met het realiseren van kostenbesparingen. Het gaat echter om meer dan dat. Vaak spelen juist strategische motieven een rol, zoals het meer kunnen richten op kerntaken, verbetering van de kwaliteit van geleverde producten en diensten en het verhogen van de flexibiliteit van het productieproces in het algemeen.

Succesfactoren

Er zijn een aantal redenen voor de grote verschillen tussen bedrijven in de mate van succes wat betreft offshoring. Succesvolle bedrijven lijken meer aandacht te besteden aan diverse inrichtingsvraagstukken. Het is ten eerste van belang om te bepalen welke processen in aanmerking komen. Hierbij is het belangrijk om goed na te denken over hoe je op afstand in control kunt blijven op deze processen. Ten tweede is het belangrijk om goed na te denken over hoe die processen eruit moeten zien. Wie doet wat, welke contactmomenten bouw je in en hoe zien deze contactmomenten eruit? Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om gezamenlijk AGILE te werken.

Het succes van offshoring hangt uiteindelijk af van de kwaliteit van de door de medewerkers uitgevoerde activiteiten. Niet alleen de nieuwe medewerkers, maar zeker ook de medewerkers in Nederland moeten goed met de nieuwe situatie uit de voeten kunnen. Hierbij is samenwerken en elkaar begrijpen van groot belang. Bedrijven onderschatten vaak dat culturele verschillen de samenwerking uitdagend maakt. Dit kost tijd en moeite, maar is ook ontzettend leuk om aan te werken en het resultaat direct te ervaren.

Vanuit Nederland ben ik bezig met bovenstaande inrichtingsvraagstukken. Momenteel schrijf ik de werkinstructies en werk ik aan een trainingsprogramma. Er is nog genoeg te doen in Nederland, maar ik kijk er ontzettend naar uit om de activiteiten letterlijk en figuurlijk naar de andere kant van de wereld te brengen. 

Wil je meer weten over procesoptimalisatie of offshoring- en outsourcingsvraagstukken? Laat het weten, want ik vertel er graag meer over.

Marianne Reussing

Consultant Finance & Risk