10 jaar Solid Professionals

30-11-17 / Marcel van Wersch

Deze blog is een uitgewerkte versie van het welkomstwoord tijdens de jubileumeditie van de Solid Professionals Ontbijtsessie d.d. 2 november 2017, met gastsprekers Jan Peter Balkenende en Farid Tabarki.

Afgelopen maand mocht ik op het podium staan voor een welkomstwoord tijdens onze ontbijtsessie. Een zaal met meer dan 100 relaties van Solid Professionals ter ere van ons 10-jarig jubileum. Een moment van trots voor ons als organisatie, maar ook voor mij persoonlijk.

Voor deze ochtend hadden we twee sprekers uitgenodigd, Farid Tabarki (studio Zeitgeist) en Jan-Peter Balkenende (ja, die ja), die ons hebben meegenomen in een “Blik op de toekomst”. Aan mij de taak om het publiek mee te nemen op een korte reis naar het verleden, aan de hand van drie geschiedenislessen die 10 jaar Solid Professionals ons hebben gebracht. In de overtuiging dat het noodzakelijk is ook achteruit te kijken als je een blik wilt werpen op de toekomst. Waar kom je vandaan, waar liggen je wortels. Als individu én als organisatie. Hieronder een samenvatting van onze geschiedenisles.

Les 1 – Vier successen, groot en klein!

10 jaar Solid Professionals volgens Partner Marcel van Wersch

Vanaf dag één hebben we bij Solid Professionals champagne geïntroduceerd als symbool voor succes én het vieren daarvan. Het leert ons dat successen niet vanzelfsprekend zijn. Ook wij hebben de financiële crisis die aanving in 2008 meegemaakt en doorstaan. Door stil te staan bij successen en deze te vieren, leer je ook hier dankbaar te zijn en bovendien daar ook bij stil te staan. Het brengt onze focus op de dingen die goed gaan en daar dan vooral mee door te gaan. Voor ons is het belangrijk deze succes niet “solo” te vieren, maar met onze omgeving. Op 2 november jongstleden vierden we het succes van langdurige én prettige relaties met onze klanten. Dat vinden we niet vanzelfsprekend, daar zijn wij dankbaar voor.

Les 2a en 2b – Droom verder dan doelstellingen…… en doe!  

 Doen

Uit een idee in 2006, hoe we het anders én beter zouden doen, ontstond op 2 januari 2007 Solid Professionals. Al die jaren hebben we ons, vaak onbewust, laten leiden door onze kernwaarden: Vertrouwen, Daadkracht, Transparant én Betrokken. In die beginjaren vroegen mensen ons vaak naar ons onderscheidend vermogen. Die vraag vonden we lastig te beantwoorden. Die kernwaarden, vertrouwen, daadkracht, transparant én betrokken, daar stonden we achter, dat is onze identiteit, maar zonder historie konden het ook lege beloftes lijken en blijken.

Toen bedachten we de metafoor van een camping in Frankrijk. Die zijn al tientallen jaren bewezen succesvol, er is altijd een markt voor. Wij beginnen een camping in Frankrijk. Daarvoor moet je namelijk maar twee dingen doen. Beter zijn dan je buurman, want de concurrentie is moordend én het iedere dag beter doen dan de dag ervoor. Dat sprak ons aan; geen hoogdravende concepten (we zijn maar normale jongens), maar handen uit de mouwen én het beter doen dan de buurman, iedere dag. Deze “doen” houding heeft ons veel gebracht.

Dromen

Maar, natuurlijk maakten we ook plannen, ambitieuze plannen en dat moet ook. Plannen geven richting, de doelstellingen in de plannen kun je realiseren en dat is belangrijk voor het vieren van successen. Wat we echter nooit hebben opgeschreven is dat de toenmalig minister-president aanwezig zou zijn op ons event. Of dat we nog maar een aantal weken geleden met 50 mensen in Marrakech waren voor een legendarisch weekend met collega’s. Maar wat ik hier wel durf te verklappen; een droom was het zeker wel! Met bewondering keek ik 10 jaar geleden naar organisaties die (terwijl wij nog lekker met zijn 8-en naar de Ardennen gingen) in staat waren om fantastische events voor hun klanten en hun medewerkers te organiseren.

De boodschap hier is; maak zeker plannen. Er is niets mis met doelstellingen, die geven richting. Maar vergeet niet te dromen, dromen brengen je verder dan je doelstellingen.

Les 3 – Geniet van de Reis

In de afgelopen 10 jaar zijn we gegroeid van een Werving & Selectie kantoor in Finance, naar waar we vandaag staan: Een organisatie die zichzelf ten doel stelt een Partner in Finance & Risk te zijn voor haar klanten. Daar streven we dagelijks naar met inmiddels meer dan 100 professionals.

Toen we aan dit avontuur begonnen wisten we niet waar het zou eindigen, en dat weten we vandaag – gelukkig – nog steeds niet, dat is juist het mooie! Dat deze wijsheid niet nieuw is blijkt ook uit het meer dan 100 jaar oude gedicht Ithaca van de Griekse dichter Kavafis.

Het gedicht begint zo:

“Wanneer je je reis naar Ithaca aanvangt,

bid dan dat de weg lang mag zijn,

vol avontuur, rijk aan stof tot kennis.”

En het eindigt….

“En al tref je er niets aan, dan heeft ze je toch niet bedrogen:

met alle wijsheid die je vergaard hebt, met zoveel ervaring,

begrijp je dan stellig wat Ithaca’s zeggen willen.”

Ik wil jullie aanraden het hele gedicht eens te lezen én op je in te laten werken. Voor mij is de centrale boodschap erin: De reis is belangrijker dan de bestemming, ook al had je ooit een andere bestemming in gedachten.

Afsluiting

Ik wil jullie graag deze drie geschiedenislessen meegeven, wellicht heb je er soms iets aan in een werkomgeving die in transitie is, zoals vandaag de dag geldt voor o.a. de Financiële Dienstverlening waar een groot deel van onze klanten zich bevinden. Dat kan soms best lastig en pijnlijk zijn. Maar ik hoop dat jullie in staat zijn om met je teams de successen te vieren.  Vandaag veel te doen, maar dat je niet vergeet te dromen van een toekomst die verder gaat dan de volgende deliverable of doelstelling en misschien wel het belangrijkste: Geniet van de reis. De mooie én de moeilijke momenten. Wij reizen in ieder geval graag nog lang verder samen met jullie!

It’s a Journey, and the Journey itself is worth making it!

Marcel van Wersch
Partner
Solid Professionals

Meer weten over onze ontbijtsessies? Klik hier.

Deel:

Terug naar blogs