Vergeten sporthelden en blijvende principes

08-03-16 / Tim Verlaan

Het was een zondagochtend toen mijn vader mij over hem vertelde. In eerste instantie was ik enigszins verbaasd en ietwat wantrouwend. Ik kom niet uit een voetbalhuishouden, bij ons werd op zondagavond nooit Studio Sport gekeken en dit was ronduit de eerste keer dat mijn vader enige kennis van voetbal met mij deelde. Hoe kwam hij bij een verhaal over een vergeten sportheld met een vernietigend schot? Wat wist hij over een speler die ondanks aanbiedingen van clubs als Anderlecht, Fenerbahce en Ajax niet meer op zijn kerfstok heeft staan dan drie seizoenen bij AZ’67 en Go Ahead Eagles? Luisterend naar het verhaal kwam ik er achter dat het wellicht meer een levensles was dan een voetbal anekdote die mijn vader hier met mij deelde…

Jaan de Graaf groeide samen met zijn broers Henk en Evert op in Spakenburg. Alle drie robuuste jongens die thuis strak werden gehouden door streng gelovige ouders, maar op het veld onverbiddelijk los werden gelaten op de tegenstanders van hun voetbalclub V.V. IJsselmeervogels. Ondanks het feit dat de IJselmeervogels niet in de Eredivisie speelde wisten scouts van ver buiten Nederland lucht te krijgen van het talent dat “Jaan de Graaf” heette. Hij kreeg aanbiedingen van topclubs uit Nederland en landen als Turkije en Duitsland. Aanbiedingen die stuk voor stuk in de wind werden geslagen. Hoewel het leven van Jaan grotendeels in het teken van voetbal stond, leefde hij het volgens een aantal principes en kernwaarden. Één van die principes betekende dat Jaan op zondag, de rustdag die God hem had gegeven, niet voetbalde. Een keuze waardoor hij misschien een glasrijke carrière in het buitenland misliep, maar waardoor hij wel trouw bleef aan hetgeen hij geloofde.

Trouw blijven aan je principes en kernwaarden is iets waar wij als Solid Professionals ook veel mee bezig zijn. Natuurlijk zijn wij deels een bedrijf als ieder ander, waar rapportages worden besproken, commerciële targets worden gesteld en groeimogelijkheden enthousiast worden onderzocht, maar… wij streven er naar meer dan dat te zijn. Solid Professionals is opgericht met kernwaarden als betrokkenheid en vertrouwen. Kernwaarden waar wij invulling aan geven door middel van het samen vieren van een ieders succes, samen actief te zijn tijdens de wekelijkse bootcamp en door eens per maand, op de derde donderdag, een maaltijd met elkaar te delen en te horen waar iedereen nu precies mee bezig is binnen en buiten onze organisatie.
Gepaard met de groei die wij de afgelopen jaren doormaken komen natuurlijk ook obstakels. Is iedereen nog wel vertrouwd met elkaar? Is betrokkenheid nog steeds alom tegenwoordig, weten we iedereen nog aan onze organisatie te binden zoals aan het begin? Is het geoorloofd om hierop wat in te leveren als dat ten goede komt aan de jaaromzet en de winst?

Vragen als deze zijn lastig en een juiste afweging maken tussen het sociale en commerciële aspect van een organisatie is moeilijk. Om nog eens terug te vallen op mijn voetbal analogie:
Neem Andy van der Meijde, geproefd van het snelle geld, tig kinderen bij tal vrouwen en heeft moeten battelen met een verslaving. Jaan is nog altijd clubicoon en erelid van V.V. IJselmeervogels, gerespecteerd lid van zijn gemeenschap en zet zich in zijn vrije tijd in voor het G-eftal, het team voor verstandelijk beperkte spelers. Welk (carrière)pad zou jij kiezen?

Tim Verlaan
Medewerker Sales

Deel:

Terug naar blogs