Nieuw jaar, nieuwe doelen stellen?

18-01-16 / Maaike Koster

Het jaar 2016 begin ik goed door op 2 januari in het vliegtuig te stappen naar Innsbruck. Eenmaal op plaats van bestemming gearriveerd, beginnen we met een stralend uitzicht van besneeuwde bergpistes. Het einde van 2015 zijn we gepasseerd, een moment van terug kijken maar ook vooruitstrevend doelen opstellen. Jaar in jaar uit komen ze weer om het hoekje kijken, “de goede voornemens”. Hoe kan het zo zijn dat deze voor sommigen wel en voor anderen niet werken?

Wintersport is voor mij de ultieme gelegenheid om lekker actief bezig te zijn en mijn hoofd leeg te maken. Ondanks de heiße Schokolade mit Sahne, Apfelstrudel en Kaiserschmarren, voel ik me na deze sportieve activiteit weer helemaal fit en tot rust gekomen. Ik stap in het skiliftje en stap na enkele minuten uit op een enorme berg met prachtig uitzicht, 2501 meter hoog om precies te zijn. Wat kan ik, wat kan beter, waar wil ik naar toe; zijn vragen die door mijn hoofd spoken.
Je kan niet van een berg skiën en het dal bereiken door het enkel te willen. Geen doelen stellen, heeft als gevolg dat je zonder stuur voortgaat en door toevalligheid onder aan de berg uitkomt. Heb ik goede voornemens? Nee maar wèl doelen stellen en daar naartoe werken. Dit hoeft natuurlijk niet aan het begin van het jaar maar het is zeker een mooi meetmoment om terug te kijken op het vorige jaar en na te denken over het nieuwe jaar.

Het gaat niet alleen om doelen stellen maar ook om de skitocht van de berg naar beneden. Overhaast naar doelen toewerken heeft weinig toegevoegde waarde, gedurende de tocht leer je het meest. Het is de tocht die jou vormt tot wie je bent en waar je staat. In het bedrijfsleven staat juist het bereiken van doelen elke dag centraal. We leven in een wereld waarin we kijken naar volgende week en onvoldoende stilstaan bij de successen van vorige week. Binnen Solid Professionals staan wij wel stil bij elk succes dat wordt behaald. Met collega’s heffen wij het glas en voelen wij ons nauw betrokken bij medewerkers, klantenrelaties en omgeving.

Samen met mijn collega recruiters staan we stil bij ieders laatste plaatsing van een kandidaat. Het nemen van een extra stap, kan je niet stellen als doel, dat zit wel of niet in je genen. Voor 2016 is mijn woord: “groei”. Groei van het aantal successen welke we met hele team mogelijk maken maar ook persoonlijke groei en groei in sociale banden met collega’s. Zonder sociale verbinding, samenwerking en het maken van passen op de plaats, kan je geen resultaten boeken. Dit zijn voor mij belangrijke aspecten die vandaag de dag niet uit het oog verloren mogen worden.

Maaike Koster
Junior Recruitment Consultant

Deel:

Terug naar blogs