Het gebruik van LinkedIn; voordelen en bijvangst

06-06-16 / Henk-Jelle Reitsma

Ik heb zonder succes geprobeerd om het na te kijken, maar mijn eerste LinkedIn connecties moeten zo rond de zomer van 2006 tot stand zijn gekomen. Daarmee was ik er bepaald niet als eerste bij (LinkedIn ging 5 mei 2004 live), maar ook niet helemaal als laatste. Waarschijnlijk begon het in 2006 in Nederland echt een vlucht te nemen.

In eerste instantie wist ik niet zo goed wat ik er mee moest, maar ik zag steeds meer mensen die ik hoog had zitten een profiel aanmaken en dat haalde mij over de streep. Toevallig weet ik nog dat mijn zus precies mijn honderdste connectie was, dat kon ik wel nakijken en zij en ik zijn ‘gelinked’ op 29 oktober 2007. Het duurde kortom meer dan een jaar om zo’n 100 connecties te krijgen, een tempo dat ongeveer gelijk is gebleven – het viel mij namelijk gisteren op dat een nieuw contact precies de 1300ste was. Dat relatief hoge aantal komt door een combinatie van factoren: ik doe al een decennium veel projecten bij verschillende organisaties en in verschillende sectoren voor verschillende werkgevers, ik heb veel verschillende opleidingen gedaan met elk een eigen groep alumni en ik heb een (heel) soepel acceptatiebeleid. Alleen als het overduidelijk nepprofielen zijn weiger ik.

Zoals ik zei, in het begin wist ik niet zo goed waar het naar toe ging. Ik heb verschillende andere social media geprobeerd, maar nooit met succes. Twitter? Veel gescheld, onzindiscussies, drukte in je hoofd door altijd maar die berichten te moeten volgen. Facebook? Ik ben zelf niet zo voyeuristisch ingesteld én ik hoef niet te weten wat een oud-studiegenoot aan het eten is. De nieuwste mogelijkheden (Instagram, Snapchat) ken ik alleen van naam. Voor wat betreft Facebook begrijp ik van mensen dat ik, doordat ik sinds 2010 geen account meer heb, aan één plaag ontkom: ooms en tantes die je vriend willen worden, omdat het als medium erg aan het vergrijzen lijkt.

De voordelen van LinkedIn voor mij als consultant
Na ongeveer tien jaar LinkedIn zijn er vier enorme voordelen die ik aan het gebruik ervan ervaar. Ten eerste, het zorgt ervoor dat je geen kaartjes meer hoeft mee te nemen naar afspraken. Na een ontmoeting is een invite voldoende, de enige vraag is wie het eerst is met sturen. Daarna kun je elkaar altijd een bericht sturen – dat raakt dus ook nooit verouderd. Ten tweede, en daaraan gerelateerd, je bent altijd up to date voor wat betreft professionele stappen die mensen zetten. Kwam je er vroeger via via, of soms wellicht na lange tijd, achter dat Pieter of Emma van baan (beroep, werkgever) was gewisseld – nu krijg je elke maand een mooi overzicht van alle bewegingen. Ten derde, je hebt altijd een recent, zelf opgesteld cv online, beschikbaar voor iedereen, waarmee je waar nodig, zichtbaar bent voor (potentiële) opdrachtgevers, collega’s, en zakenpartners.

Deze drie voordelen zijn evident. Er is een vierde voordeel dat meer inhoudelijk is en wat ik daarom bijvangst noem. Door het volgen van LinkedIn weet je wat de hypes en trends zijn qua managementopvattingen en thema’s op je vakgebied. Om strategie en organisatie te nemen als voorbeeld: een jaar of wat geleden waren het vooral posts over business modelling, twee jaar geleden over ‘exponentiële organisaties’ (al dan niet van ‘singularity university’) en de afgelopen weken zie ik uit verschillende hoeken de ‘theory U’ langskomen. Inhoudelijk zijn dit jaar termen als ‘blockchain technologie’ en ‘agile’ niet weg te denken uit ieders timeline.

Door LinkedIn te gebruiken – en zo nu en dan je wat te verdiepen in de termen die wel erg vaak langs beginnen te komen – blijf je redelijk up to date met betrekking tot trends (vaak hypes) en dat scheelt je heel wat bezoeken aan dure conferenties. Of zoals iemand mij laatst zei: “Als mijn concurrenten naar conferenties gaan, doe ik gewoon zaken”.

Henk-Jelle Reitsma
Associate Partner
Solid Professionals

Deel:

Terug naar blogs