Consument loopt weg van traditionele financiële dienstverlening

11-05-16 / Victor Amankwah

Banken hebben het zwaar in 2016. Ondanks alle inspanningen om de producten en diensten toegankelijker te maken, blijkt de consument ontrouw te zijn. Bankiers zijn gedwongen de handen uit de mouwen te steken. Hoe de consument terug te veroveren van de nieuwe flitsende Fintech applicaties die dezelfde producten aanbieden? Bankieren is weer echt ondernemen geworden.

De (financiële) consument van vandaag is in de kern nog altijd hetzelfde als die van alle tijden. De basis van vraag en aanbod zal namelijk nooit veranderen door technologie. Wat wel veranderd is en nog blijft veranderen, zijn de manieren waarop vraag en aanbod elkaar vinden. Klassieke financiële dienstverleners hebben te lang vastgehouden aan het klassieke aanbod, de klassieke vraag en de klassieke kanalen om met potentiële consumenten in verbinding te staan. De opkomst en populariteit van FinTech is dus niet verwonderlijk te noemen. Naast het gemak en transparantie die deze online platforms bieden, is het een geweldige statement richting de traditionele financiële dienstverleners. Banken snappen heel goed dat het bevechten van deze nieuwe concurrenten zinloos is. Er wordt juist steeds meer samengewerkt met FinTech bedrijven of intern individuen gekweekt die de bank op de kaart moeten zetten met de meest gebruiksvriendelijke apps.

De doorsnee consument over pakweg 10 jaar is er een met maar één voorwerp op zak: de smartphone! Het zal op den duur de portemonnee in z’n geheel vervangen. De meeste items die nu nog in een portemonnee te vinden zijn, zullen ten prooi vallen aan deze digitale revolutie. Zowel bankpassen als cash zullen verdwijnen om de simpele reden dat er een beter alternatief beschikbaar zal zijn op de smartphone. Zelfs nu lijkt de kans erg groot dat jongeren nooit meer een stap hoeven te zetten binnen een bank. De financiële dienstverlening lijkt hetzelfde lot tegemoet te gaan als de telecommunicatie-industrie, ook teweeggebracht door de opkomst van de smartphone. Gebruikers zouden nog kunnen terugdeinzen voor het gebrek aan de controle en verificatie diensten van banken en andere financiële spelers bij transacties.

Daar waar het geloof verdwenen is dat de Bitcoin de valuta van de toekomst zal zijn, zou een deel van de technologie erachter, blockchain, weleens bestendiger kunnen blijken. Blockchain is een openbaar archief van alle Bitcoin transacties, een datastructuur gebaseerd of cryptografie (zie ook: De audit society 4.0: de impact van blockchain technologie op (werken in) de financiële sector). Bitcoin staat tot de bladeren van een boom als blockchain staat tot de stam. De bladeren kunnen vallen maar de stam blijft. De kracht van de blockchain is het feit dat het openbaar is. Dit maakt vervalsing van transactie gegevens vrijwel onmogelijk. De redenering hierachter is dat door de openbaarheid van de data veel controles hierop zullen plaatsvinden waardoor verandering van data geen kans hebben om onopgemerkt te blijven.

Voor wat betreft blockchain en FinTech initiatieven is het einde nog lang niet in zicht. Sterker nog, we lijken aan het begin van een gecombineerde revolutie te staan. Hoe het zal uitpakken is nog hoogst onduidelijk. Banken doen er goed aan om aan hun eeuwenoude credo vast te houden: ken uw klant. Het is namelijk vrij duidelijk dat de partijen die het dichtst bij de wensen van consumenten kunnen komen het zullen overleven.

Victor Amankwah
Consultant Finance & Risk

Deel:

Terug naar blogs